سلام قولا من رب رحیم

این وعده خداست بر بهشتیان: سلامی از جانب پروردگار مهربان

سلام قولا من رب رحیم

این وعده خداست بر بهشتیان: سلامی از جانب پروردگار مهربان

اندر حکایت استخدام خانمها یا استعمار خانمها؟!

بسم الله الرحمن الرحیم


اندر حکایت استخدام خانمها یا استعمار خانمها؟!

یکی می گفت:
یک کارگاه صحافی چندین کارگر مرد داشت . با همه آنها تسویه حساب کرد و برای همیشه با کارگر مرد خداحافظی کرد!
در عوض چندین کارگر زن برای صحافی گرفت. دلیلش را اگر بپرسید:
خانمها با هر شرایط کاری کنار می آیند ولی آقایا ن نه!

-------------------------

بخشی از زنان در جامعه ما  تمایل دارند بیرون کار کنند. این تمایل گاهی بدلیل اقتصادی ست (برای تامین معیشت خانواده؛ دختران یا همسران مجبورند که  کار کنند) و یا بدلیل علاقه شخصی ست که بعضی از خانمها  با کار بیرونی احساس رضایتمندی بیشتری می کنند.

بعضی هم می گویند این حق زنان است که در مورد کار بیرون از منزل؛ خودشان تصمیم بگیرند و در این مورد، بنده حقیر(!!) اعتراضی ندارم اما آنچه که جالب نیست نوع کاری ست که برخی از خانمها در بیرون از منزل دارند!

یکی می گفت:
چند کیلومتر از شهر بیرون رفتم تا به نمایندگی فلان خودرو ساز رسیدم!
چند خانم به عنوان کارکنان آنجا مشغول کار بودند که اگر خدای ناکرده در این محیط خلوت؛  آدم ناجوری حضور داشت؛ این خانمها هیچ کاری دستشان نبود!(البته این دوستم خانمها را دست کم گرفته!! وشاید هنوز لنگه کفشی نخورده!!!)

--------------------------

نوعا خانمها شرایط نامطلوب و یا حداقل دستمزد را بهتر از آقایان تحمل می کنند و وقتی چنین خانمهایی را می بینیم ممکن است احساس کنیم که به استعمار درآمده اند تا استخدام!!

شرایط نامطلوب کاری و دستمزدهای بسیار اندک یک بحث است و استفاده ابزاری از خانمها بحث دیگر!
خانمهایی هستند که مجبورند و (شاید دوست دارند!) برای حفظ موقعیت شغلی خود؛ آراستگی آنچنانی داشته باشند که مغایر با ارزشهای اسلامی جامعه ماست!

(خیلی وقت قبل از میدان انقلاب عبور می کردم. خانمی با یک آرایش عجیب که بیشتر مثل آدم فضایی ها(!!) شده بود به من گفت: آقا شما!!  گفتم: بله !! بنده را می فرمایید!!
 گفت: بله با شما هستم! لطف کنید بیایید اینجا!!
جلوتر که رفتم متوجه شدم که عشوه گری هایش برای جلب توجه من برای خرید کردن عطر و ادکلان بوده... بنظرم این دسته از خانمها  دو هدف را همزمان پیگیری می کنند!! هم فرصت شغلی و هم فرصت همسریابی!!!....)

-------------------------

شاید کسی مرا به تحجر متهم کند اما فکر می کنم مادری؛ اصلی ترین وظیفه خانمهاست و این حرف به منزله حذف نیمی از جامعه برای پیشرفت امروز ما نیست بلکه به منزله آن است که وظیفه مهم تربیت نسل بعد را به نیمی از جامعه سپرده ایم!

البته این بدین معنا هم نیست که وظایفی  را که مختص خانمهاست از آنها بگیریم و یا آن بخش از نخبگان زنان را از فرصتهای شغلی که شایسته آن هستند حذف کنیم؛ بلکه بدین معناست که جایی که این شایستگی برای آقایان هم هست این موقعیت کاری را به آنها بسپاریم!

چه خوب بود دراین زمان که فناوری اطلاعات گسترش خوبی پیدا کرده؛ دولت و مسئولین برای کار کردن خانمها در منزل؛ ایده های عملی می دادند تا در کنار ایفاء وظیفه مهم مادری؛ از سایر توانمندی خانمها نیز به نحو احسن استفاده می شد!


نظرات 11 + ارسال نظر
فرید یکشنبه 25 دی‌ماه سال 1390 ساعت 03:03 ب.ظ

بله با شما موافقم.منم چند وقت پیش با دوستم برای خرید قطعات هواپیما به پاساژ صفویه رفتیم و دیدم در مغازه لباس فروشی مردانه دختر خانمی کار میکرد و با این کار باعث جذب مشتری میشوند.

سلام
درسته! متاسفانه این عادتهای غلط فراگیر شده!

هادی قمی یکشنبه 25 دی‌ماه سال 1390 ساعت 03:42 ب.ظ http://www.aghloaghel.parsiblog.com

احسنتم
درست است من هم مثل شما فکر میکنم اگر چه گویندم متحجر.

سلام
من نمی گو یمت متحجر! من گویمت دوست من!

جواد یکشنبه 25 دی‌ماه سال 1390 ساعت 04:28 ب.ظ

کاش استعمار بود. اغلب استثمار و در برخی موارد استحمار است.

سلام
درسته!

فرهاد سیمین یکشنبه 25 دی‌ماه سال 1390 ساعت 11:35 ب.ظ http://siminfar.persianblog.ir

سلام
مِن الحجیر القلب
الی الحجیر العزم
اما بعد
کاش خانم ها حیای بیشتر و مردان غیرت افزون تر می داشتند

سلام
ای کاش!

حسین رضایی دوشنبه 26 دی‌ماه سال 1390 ساعت 10:39 ق.ظ

باسلام باید بگویم که نویسنده این مقاله کاملا بی تجربه میباشد کاری که خانم ها انجام میدهند به لحاظ کیفیت با اقایان کاملا متفاوت است واگر جایی این کارا انجام دهد بعد از یک سال با پشیمانی ان را کنسل خواهد نمود
1- توان بدنی خانمها در کارمداوم کمتر است
2- خانمها چند کار موازی را قبول میکنند بنابراین در دراز مدت کیفیت کار پایین ویا دچار فراموشی میشوند و...
3- خانمها به لحاظ وظایف خانوادگی نمیتوانند در هر ساعتی در کارحاضر ویا تا هرساعتی کارا ادامه دهند
4- خانمها در محیط کار زیاد پرحرف هستند واین کار بر زمان تولید محصول تاثیر میگزارد
5- خانم ها از فرجه هایی مانند مرخصی زایمان پاس شیر و... مطابق قانون برخردار میشوند که کارفرمایی که اینقدر خسیس باشد نمیتواند تحمل کند
6-ترکیب کاری مرد وزن درکنارهم در کارخانه به لطحاظ کیفیت و.... بهتر جواب میدهد که این در واحدهای موفق کاملا مشهود است ومی توانید این را تحقیق نمایید
7- کارفرما در صحبت کردن با مردها راحترند چون هر حرف تندی را میزنند درحالی که خانم ها زود رنجند و...
8- در صورت ترک کار خانم معمولا مشکل اقتصادی در خانواده کم ایجاد میشود ولی کارگاهی که نیروی ماهر را از دست میدهد دچار اختلال میشود
وهزاران دلیل دیگر
...

سلام
اولا من نگفتم که خودم قصد دارم از خانمها برای کار استفاده کنم!
گفتم دیگران این کار را می کنند!
ثانیا توصیه کردم شرایط مناسب برای کار در منزل برای خانمها فراهم شود!

کوخ نشین سه‌شنبه 27 دی‌ماه سال 1390 ساعت 12:43 ب.ظ http://kookhneshin.blogfa.com

سلام.
احسنت.
درست گفتی.

سلام
تشکر

زهره.م چهارشنبه 28 دی‌ماه سال 1390 ساعت 03:19 ب.ظ http://kooleposhty.blogfa.com

موافقم.

سلام

[ بدون نام ] جمعه 30 دی‌ماه سال 1390 ساعت 07:07 ب.ظ

خانم ها وظیفه ندارند که بچه بیاورند، چه برسد به اینکه «مادری» کنند. این یک انتخاب است، در مرحله بعدی هم زن و شوهر در بزرگ کردن بچه شریک اند. اگر هم حقوق کافی به زنان داده نمی‌شود این مشکل قانون کار است و باید سعی کرد فاصله دستمزد به حداقل برسد و تبعیضی نباشد. باقی موارد هم مانند توان فیزیکی و پرحرفی و غیره هم محدود به زن نیست و میتواند در مورد مردان هم صدق کند.

سلام

می فرمایید خانمها وظیفه ندارند بچه بدنیا بیاورند!! یعنی این وظیفه را به آقایون محول می کنید؟!

صحبت بر سر قانون کار نیست!(که در این قانون نیز به حقوق خانمها توجه شده است.) صحبت بر سر این است که بعضی بدون توجه به قانون کار از دیگران بهره کشی می کنند و متاسفانه از خانمها بیشتر!!

در مورد مشکل پر حرفی و یا توان فیزیکی با حرف شما موافقم!

پریسا چهارشنبه 24 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 03:21 ب.ظ http://parisamaryam.blogfa.com/

متأسفانه وجود این خانمهای بعضاً بزک کرده که توی شهر ما با حقوق ماهی حتی 50 تومن سر کار می رن نون کسایی مثل ماها که حاضر نیستیم مستعمره بشیم رو بریدن.اگه هیچ کس حاضر نمی شد سطح دستمزد این مراکز انقدر پایین نبود

علی الف شنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 07:36 ب.ظ http://eilia13.ir

من هم صد در صد موافقم

اشتغال زنان؛ فروپاشی خانواده
http://www.eilia13.ir/tarlog/archives/2169

زهرا یکشنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 02:40 ب.ظ

ای برادر کجای کاری که حتی نصیحت ها و منطق و دلایلی که خاوم هایی مثل من برای این خانوما میارن هم کار به جایی نبرده و نمی بره!
مسئله اینجاست که جایگاه حضور اجتماعی با مسئله کار خارج از منزل برای بسیاری از خانوم ها جابه جا شده .یعنی فکر میکنن که اگه کار نکنن در جامعه هم سهمی ندارن!یا فعالیت اجتماعی نکرده اند!

نکته مسخره دیگه اینه که اکثر خانوم های متاهل خواستار کار خارج از منزل هستند و دلیل این موضوع رو اینطور عنوان می کنن:!
" میخوام مستقل باشم ! " " میخوایم دستموم توی جیب خودمون باشه !! "
من هنوز متوجه نشدم این ها به درک درستی از زندگی مشترک نرسیده اند یا متاسفانه جو حاکم بر خانواده هایشان مخصوصا طرز فکر آقایان باعث این مسئله شده .
با این حال برای وضعیت و طرز فکر این خانوم ها واقعا متاسفم

سلام
بله! بعضی خانمهای متاهل هم با گرفتن حقوق احساس استقلال می کنند(شاید بواسطه رفتار ما آقایون)
بهر حال شرایط کلی برای کار خانمها مناسب نیست!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد