سلام قولا من رب رحیم

این وعده خداست بر بهشتیان: سلامی از جانب پروردگار مهربان

سلام قولا من رب رحیم

این وعده خداست بر بهشتیان: سلامی از جانب پروردگار مهربان

خلاقیت چگونه شکل می گیرد؟!

بسم الله الرحمن الرحیم


خلاقیت چگونه شکل می گیرد؟!


جستجوگری و یافتن افق های نو یکی از جذاب ترین بخش های زندگی بشر است و همیشه برای ما این بخش از زندگی، جالب و تاثیر گذار است!


فرض کنید یکی از لوازم خانگی در خانه خراب شده باشد و ما با کند وکاو این مسئله؛ موفق به یافتن دلیل آن و در نهایت تعمیر آن شویم! این لحظه بسیار شیرین و ماندگار برای ما خواهد بود! این بدان سبب است که خلاقیت به انسان شور و نشاط می دهد!


اما راه وصول به این یافتن ها و جستجوکردن ها – یا باصطلاح این خلاقیتها- چگونه شکل میگیرد؟!



1* با تجربه کردن!:


چیزهایی را خودمان تجربه می کنیم یعنی بواسطه آنکه آنها را دوست داریم بسوی آن میرویم و آنرا می آموزیم. این تجربه ها می توانند در جای دیگری برایمان مفید باشند!(بارها این مسئله را تجربه کرده ام!)

بیاد دارم جابز در جایی گفته بود که تجربه هایی برای ترسیم فونت های مختلف داشتم که این تجربه ها بعدا بسیار به من کمک کرد تا در طرحی گرافیک بالاتر  و فونت های متنوع تر در کامپیوترهای اپل آنرا بکار برم!


همچنین این تجربه ها  می توانند از دیگران باشند که در حقیقت با آموختن آنها راه را برای خودمان آسانتر می کنیم!
باز جایی می خواندم که گیتس گفته بودکه : بهترین راه برای برنامه نویس شدن‌ آن است که برنامه های دیگران را بخوانید!

و گفته بود که در مدت کوتاه دانشجویی به سراغ سطل زباله می رفتم و برنامه هایی را که دیگران نوشته بودند را می خواندم!!( رایانه های اولیه برای گرفتن برنامه ها و داده ها از طریق کارتهای پانچ شده عمل می کردند! وبعدا این کارتها دور انداخته میشد)



2* با کار کردن!


بسیاری از ایده هاست که فقط در کار و تلاش عملی خودشان را نشان می دهند و اگر ساعتها بنشینی و فکر کنی عقلت به آن قد نخواهد داد!


جمله جالبی را در جایی می خواندم که گفته بود:

خلاقیت یعنی 1 در صد الهام و 99 درصد عرق ریختن!


این بدان معناست که گاهی هنگام پیاده سازی یک ایده در می یابیم که  قابلیت اجرایی شدن ندارد! در این هنگام است که دوباره ذهن انسان فعال می شود تا راه خلاقانه دیگری را بیابد!

3* با در جمع بودن!


اگر بخواهیم مخترع یک وسیله که قبلا اختراع شده – مثل لامپ – را بیابیم براحتی به یک اسم خواهیم رسید برخلاف  بسیاری از تازه های علم و فناوری که در زمان ما معرفی شده اند که تنها توسط یک جمع طراحی و پیاده شده !


این بدان معناست که اکنون خلاقیتها تنها در جمع شکل می گیرد و با جمع پیاده سازی  و اجرا میگردد و همچنین در سایه جمع جنبه تجاری و اقتصادی پیدا می کند!


حتی بسیاری از محصولات است که در یک گوشه از دنیا طراحی می شود و در گوشه دیگری از دنیا- که چین نام دارد!!!- پیاده سازی و اجرا می گردد!

----------------------------

بنظرم تنها راه موفقیت برای بخش تحصیل کرده جامعه ما- که البته هیچ آشنا و پارتی ندارند!!- تنها و تنها از طریق خلاقیت میسر است و بنابراین باید راههای وصول به آن را شناسایی و اجرا کرد.


نظرات 1 + ارسال نظر
یه دختر جمعه 23 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 11:34 ب.ظ

سلام آقای حسن. جالب بود و درست!
واون جمله جالب که میگه خلاقیت ۱درصد نبوغ و۹۹درصدتلاش از آقای خدابیامرز ادیسون بود

سلام
نمیدونستم از ادیسونه!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد