سلام قولا من رب رحیم

این وعده خداست بر بهشتیان: سلامی از جانب پروردگار مهربان

سلام قولا من رب رحیم

این وعده خداست بر بهشتیان: سلامی از جانب پروردگار مهربان

چطوری رشوه می دهند؟!

بسم الله الرحمن الرحیم

چطوری رشوه می دهند؟!

دقت کرده اید هر وقت کار خلافی انجام دهیم بگونه ای به توجیه آن می پردازیم!
علت آن است که وجدان  یا همان نیروی فطری و خدادادی در درون ما غوغایی به پا می کند و بسرعت واکنش نشان می دهد تا ما را متوجه خطا و یا گناهی که کرده ایم نماید!
اما از طرف دیگر «حب نفس» در درون ما وجود دارد و آن هم واکنش نشان می دهد  تا عذر و بهانه ای برایمان بتراشد  تا لااقل عذاب وجدان را در درونمان کاهش دهیم!
اگر انسان به این وجه دوم(که حب نفس است!) روی خوش نشان دهد  دیری نمی پاید که برای تمام کارهای بدش توجیهی دارد و با خیال تخت و آسوده هر گناه و خطایی را انجام خواهد داد!

-------------------------

از طرف شرکت خودمان برای آموزش یک دستگاه جدید به تهران رفته بودم و در شرکت سازنده آن دستگاه؛ دوره کوتاه مدتی را به اتفاق بعضی از همکاران طی می کردم.
ظهر که می شد؛ بهترین نهار ها را از رستوران برایمان می آوردند و پذیرایی مفصلی می کردند!( من هم با خوشبینی می گفتم: عجب آدمهای سخاوتمندی هستند!...)
در آخر دوره هم به ما هدیه ای دادند و خلاصه با نمرات عالی همگی فارغ التحصیل آن دوره یک هفته ای شدیم!!
هنوز دوزاریم کج بود!!! و نمی فهمیدم که....!!!

یکی  گفت:
اینها می دانند که ما باید کیفیت دستگاههایشان را به شرکت گزارش کنیم( که مثلا خرابی دارند یا نه و ...)
بنابراین دارند ما را با جوجه کباب و بختیاری و... می سازند(!!) و با هدایایشان هم تقویت بنیه علمی می کنند(!!) تا نمک گیر شویم و گزارش بد ندهیم!!

-----------------

خیلی ساده می گویند: اینها هدیه است! یا خیلی مهربانانه می گویند: این انعام است!!
ولی در حقیقت رشوه است تا به اصطلاح هوای آنها را داشته باشیم! و خودمان را گول بزنیم  و توجیه کنیم که نیتشان خیر است!
.........

اگر تمام آدمهایی  که در دادگاه اختلاس اخیر به رشوه گیری متهم شده اند  را بیاورید همه خودشان را گول زده اند که:
این انعام بود و ما فکر می کردیم فلانی چه آدم دست و دلبازی ست!!..

-------------------

وجدان ؛ نیروی خدادادی خوبی ست که بسرعت در هنگام بروز خطا ما را مطلع می کند !
به وجدان پشت نکنیم که از طرف دیگر باد توجیه(!!) می تواند شمع وجدان را بتدریج  خاموش سازد!

نظرات 2 + ارسال نظر
دخترشهید دوشنبه 1 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 10:06 ب.ظ

احسنت
خیلی قشنگ وجدانمونو بیدار کردین...
التماس دعا

فرهاد سیمین سه‌شنبه 2 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 02:45 ب.ظ http://siminfar.persianblog.ir

سلام
فکر کنم من متحول شده بیدم

سلام
اللهم الجعل عواقب امورنا خیرا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد