سلام قولا من رب رحیم

این وعده خداست بر بهشتیان: سلامی از جانب پروردگار مهربان

سلام قولا من رب رحیم

این وعده خداست بر بهشتیان: سلامی از جانب پروردگار مهربان

دستاوردهای محرم

بسم الله الرحمن الرحیم

دستاوردهای محرم                           

همه ساله بیرق ها را برافراشته می کنیم و لباس عزا بر تن می کنیم و مجلس می آراییم تا عزای امام مظلوممان حسین(ع) را دوباره زنده کنیم.

اما آیا فکر کرده اید این اقامه عزا چه دستاوردی می تواند برای جامعه داشته باشد؟! یا به بیان دیگر آیا می شود این حزن که یک دهه و شاید بیشتر جامعه را فرا می گیرد و چهره ها را اشک آلود می سازد؛ بتواند تاثیرات مثبت برای جامعه داشته باشد بطوریکه آحاد اقشار مردم از آن سود برند؟!

در پاسخ به چهار نکته پیرامون ویژگی های خاص اندوه محرم اشاره می کنیم:

1- حزن در بعد فردی برای انسان نوعی درون گرایی و انزواطلبی بوجود می آورد و او را به سمت فکر کردن و اندیشیدن سوق می دهد.

وقتی حزن و اندوه همه ی جامعه را فرا گرفته باشد، اقشار مختلف مردم در عین حال که مشغول فعالیت جمعی هستند گویی با خودشان خلوت کرده اند.

این خلوت جمعی ناپیدا یکی از زیباترین جلوه های محرم است بطوریکه طبق آمارها، بزهکاریها و خلافکاریها را بطور ملموس کاهش می دهد و مشابه این اتفاق تنها در ماه رمضان می افتد.

معمولا بعد از ایام سوگواری تفاوتهای ملموسی را در آدمهای دور و برمان مشاهده می کنیم. آنگاه همه ی آدمها به گونه ای از نظر معنوی بروز رسانی شده اند.

اما متاسفانه با گذشت زمان این تحول رنگ می بازد زیرا سایه پر مهر محرم از جامعه می رود البته هستند آدمهایی که شور محرم را با شعوری کامل فهم کرده اند و آنچنان با روح حرکت امام هماهنگ شده اند که برای همیشه حسینی باقی می مانند!

2- یکی دیگر از دستاوردهای عزاداری آن است که حزن آن خلوص دارد و کسی بخاطر از دست دادن منافع شخصی یا بدست آوردن آن محزون نیست.

به عنوان مثال وقتی یک فرد، عزیزی را مانند پدر و مادر از دست می دهد ضمن آنکه بواسطه از دست دادن او اندوهگین

می شود نوعاً بخاطر از دست دادن چیزهایی که به واسطه آن عزیز به او می رسیده هم اندوهگین است یعنی از دست دادن او باعث از دست دادن هایی برای خودش می شود.

اما عزای امام حسین(ع) حزنی است که خالصانه برای یک عزیز است که سالها از شهادتش می گذرد و هر چند عزاداران ممکن است حوائجی هم داشته باشند اما برآورده شدن یا نشدن آن حوائج، تاثیری در تداوم عزا و حزن آنها ندارد.

این خلوص را نباید اندک شمرد زیرا نشانه عمق و آگاهی عزا و عزاداری ماست. تکرار عزای محرم در حقیقت این آگاهی را عمق بیشتر می بخشد بطوریکه دستارودهای بزرگ اجتماعی در جوامع شیعی را رقم می زند. بطور قطع پیروزی انقلاب اسلامی، پایداری در دفاع مقدس عبور از فتنه ها و تنگناها مرهون عنصر آگاهی عمیق ناشی از اخلاص عزای حسینی است.

3- سومین دستاورد محرم ایجاد شوق و شور جمعی است که هر ساله با عظمت بیشتر در جامعه شکل می گیرد.

حزن محرم از نوع اندوه هایی نیست که یک جامعه را سر خورده کند و از جنب و جوش باز دارد چرا که نگاه مردم به قیام امام حسین(ع)، قیامی شکست خورده نیست بلکه او را راد مردی می دانند که در نهایت آزادگی و افتخار خود را فدای دین کرده است!

بنابراین حزن محرم توأم با احساس عزت و کرامت است و شوری، شوق آفرین دارد و شعفی، تعالی بخش را منجر می شود.

این شور و شوق را قبل از اقامه عزا، برای برپایی مراسم و در حین اقامه عزا در گرم بودن مجالس و محافل و بعد از اقامه عزا در شور عزاداران بطور ملموس می توان مشاهده کرد.

شور و شوق و شعف به این وسعت در جامعه، تنها در عزای ابا عبدالله الحسین وجود دارد و در هیچ آداب و رسوم و مذهبی دیگر چنین عظمتی مشاهده نمی شود.

4- چهارمین دستاورد حزن امام حسین آن است که اقشار مختلف مردم با دیدگاه ها و سلایق مختلف و حتی با ادیان متفاوت را با خود همراه می کند؛ چه بسا آدمهایی که شاید در مسلمانی به آداب واجبی چون نماز و روزه پایبند نباشند اما در خیمه عزای امام حسین حضور می یابند و چه بسا نذورات می دهند خرج میکنند!

البته از نظر دینی این امر مطلوب نیست اما از این نظر که، در یک دین و آیین، سنت و مراسمی وجود داشته باشد که جذب حداکثری را فراهم سازد نکته بسیار مثبتی است!

جذب حداکثری این ویژگی را دارد که می تواند، همه انسانهایی که به دلایل مختلف از هم دور شده اند و یا بواسطه اختلاف نظرهای جامعه به چند دستگی کشیده شده باشند را دوباره به وحدت و انسجام برساند و این تنها به حد نغمه های حزین عاشورایی میسر است!

در پایان این نکته را یادآور می شویم که این بیرق ها و سوگواریها را گذشتگان چون امانتی مقدس بر ما سپرده اند و راز بالندگی جامعه شیعی در حفظ این امانت های گرانبهاست بدین منظور باید بکوشیم این بیرق ها را با شوری مضاعف، مخلصانه حفظ کنیم و آن را به نسل فردا به امانت بسپاریم.
نظرات 7 + ارسال نظر
بنیامین چهارشنبه 8 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 04:21 ب.ظ http://nosubmit.blogfa.com

با سلام
به وبلاگ حامیان دولت ولایی نیز سر بزنید. مطالب ما را با دقت بخوانید و نظر دهید. در صورت تمایل به همکاری و حمایت سایبری از گفتمان و عملکرد دولت، به ما اطلاع دهید. به امید پیروزی حق بر باطل

فرهاد سیمین جمعه 10 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 08:14 ب.ظ http://deldaar.ir

سلام
حسین آن مظلوم مقتدر است که جان ها همه پروانه ی اوست

سلام
ان شاءالله عزاداریها مقبول حق باشه

kakoo جمعه 1 دی‌ماه سال 1391 ساعت 11:22 ق.ظ

با سلام
به قول شهید مطهری اگر بخواهیم امروزه ذکر مصیبتی از امام حسین کنیم باید این مصیبتی که خود ما به سر عاشورا و امام حسین آوردبم بگیم این موضوع اشاره کنیم که بلایی که بنی امیه نتونست سر امام حسین بیاره ما ((به اصطلاح پپروانش)) آوردیم امویان حسین رو کشتن ولی باعث زنده شدن آرمان و اهدافش شدن ولی ما با تحریفاتی که به وجود آوردین باعث ار بین رفتنش شدیم .....
اگر دوست دار امام حسینی یه سری به کتاب حماسه حسینی شهید مطهری بزنید مطمئنا از هر روزه ای جگر سوزتره

سلام کاکو!!
چه خبر؟ خوبی؟! ارشد قبول شدی یا نه؟! اگه قبول شدی حتما خبرم کن!
ان شاء الله موفق باشی

زهرا نجاری چهارشنبه 25 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 10:21 ق.ظ

درود

به دنبال یه سلامی از طرف خدا میگشتم که با وبلاگ شما آشنا شدم . سلام قولا من رب رحیم ، دلنشین بود

همیشه واسم به همون اندازه که نوشته های وبلاگا قابل توجه هس نظرات دوستان هم قابل تامل .
متوجه شدم طرفدار زیاد دارین...
روزای پر از رضایت و شبهایی پر از آرامش پیش رو داشته باشین

بدورد

سلام
از لطف شما صمیمانه سپاسگزارم
امیدوارم موفق باشید

یه چشم به راه شنبه 22 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 09:51 ب.ظ

با سلام و عرض ادب
امیدوارم طاعاتتون قبول باشه، زمان طولانی از آخرین پستتان میگذرد، چرا دیگه نمی نویسید، امیدوارم رنجور نشده باشید، و به زودی به سنگرتون برگردید، من همیشه از دغدغه های شما الهام می گرفتم، به امید نوشته های تازه با تشکر

سلام
از لطف شما سپاسگزارم
ان شاءالله توفیق نوشتن پیدا کنم.
باز هم ممنون

انتظار نور شنبه 12 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 05:23 ب.ظ http://elmifarhangie.blogfa.com

حدیث (8) امام على سلام الله علیه : وَاللَّهِ لَابنُ أبی طالِبٍ آنَسُ بِالمَوتِ مِنَ الطِّفلِ بِثَدىِ اُمِّهِ. به خدا سوگند که اُنس پسر ابوطالب به مرگ از انس کودک به پستان مادرش بیشتر است. نهج ‏البلاغه(صبحی صالح)ص52 ، خطبه 5 {شبیه این حدیث در نزهه الناظر و تنبیه الخاطر ص56} سلام بزرگوار بدون اغراق عرض میکنم مطالبتون عالیند به همین خاطر اگر مایل به تبادل لینک بودیدلطفا ماروبدین صورت ☼☼☼انتظارنور☼☼☼ لینک کنید بعد خبر کنید تا شما هم لینک شوید
موفق باشید
یامهدی

سلام
ان شاء الله موفق باشید

محمدرضا دوشنبه 9 دی‌ماه سال 1392 ساعت 11:51 ق.ظ http://mohamadreza78.blogfa.com/

سلام رفیق بابا ایول
چه وبگاه توپی
خدا قوت به وبگاه ما هم سربزن
http://mohamadreza78.blogfa.com/
منتظرت هستم همشهری

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد